Základní školy a Mateřské školy Zakřany
ŠPP zajišťuje specializované pedagogické činnosti na základě novely zákona č. 82/2015 Sb. (školský zákon), vyhlášky č. 72/ Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních a vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků s SVP a žáků nadaných a mimořádně nadaných.
Školní poradenské pracoviště tvoří:
Mgr. Renata Procházková – ředitelka školy, výchovný poradce
email: zszakrany@zszakrany.cz
Mgr. Helena Kopáčková – školní metodik prevence, třídní učitelka 1. ročníku
email: kopackova@zszakrany.cz
Mgr. Jana Saláková – třídní učitelka 2. a 3. ročníku
email: salakova@zszakrany.cz
Mgr. Anna Mecerodová – třídní učitelka 4. a 5. ročníku
email: mecerodova@zszakrany.cz
Telefon kancelář: 546 431 468
Konzultační hodiny poradenských pracovníků pro žáky, rodiče, pedagogické pracovníky jsou po předchozí dohodě během celého pracovního týdne.
Dále v době třídních schůzek tj. 3x ročně v září, listopadu a dubnu a v době konzultačních hodin tj. každý 1. čtvrtek v těchto měsících: říjen, prosinec, leden, březen, červen v době
od 15.00 do 17.00 hod.
Úkoly ŠPP:
Základní škola a Mateřská škola Zakřany, Zakřany 134, 664 84 Zastávka
Program poradenských služeb ve škole
Poskytování poradenských služeb ve škole se řídí zákonem č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 564/2004 Sb., § 16 - § 18 (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
1. Školní poradenské služby
Školní poradenské služby jsou zajišťovány školním poradenským pracovištěm.
Za poskytování školních poradenských služeb odpovídá ředitelka školy, případně jím pověřený pracovník. Ředitelka školy zodpovídá také za vytvoření programu poradenských služeb a za vytvoření preventivního programu školy, dále se podílí na zajištění výchovného poradenství.
Poradenské služby poskytované školou jsou koordinovány se školskými poradenskými zařízeními v oblasti.
Podmínkou pro poskytnutí podpůrných opatření 1. stupně je:
a) Návrh pedagogického pracovníka.
b) Podpůrné opatření 1. stupně představuje minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání žáka.
Podmínkou pro poskytnutí podpůrných opatření 2 až 5 stupně je:
a) Spolupráce poradenského zařízení se zákonným zástupcem nezletilého žáka, se školou nebo školským zařízením.
b) Školské poradenské zařízení vydá zprávu a doporučení.
c) Školské poradenské zařízení sdělí doporučení škole.
d) Škola získá předchozí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce nezletilého žáka nebo zletilého žáka nebo studenta.
2. Pracovníci školního poradenského pracoviště
Podle obsahu činnosti rozlišujeme:
a) poradenské pracovníky školy, kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP), včetně nadaných žáků poskytující součinnost školským poradenským zařízením a spolupracující s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků
Výchovný poradce se věnuje problematice kariérového poradenství a procesu integrace žáků se SVP, včetně integrace nadaných žáků (viz. příloha č. 1).
Školní metodik prevence pracuje především v oblasti prevence rizikového chování žáků (viz. příloha č. 2).
b) pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách
třídní učitelé – vytváří vnitřní pravidla třídy, která jsou součástí otevřené a bezpečné atmosféry a pozitivního sociálního klima ve třídě, zprostředkovávají komunikaci s ostatními pedagogy, jsou garanty spolupráce školy s rodiči žáků třídy, podílí se na diagnostice při problémech u jednotlivých žáků a třídního kolektivu, podle pokynů poradenských pracovníků školy vytváří podmínky pro integraci žáků se SVP a nadaných žáků ve třídě, vedou třídnické hodiny s cílem zlepšení a upevnění vztahů mezi žáky
další pedagogičtí pracovníci školy (učitelé, vychovatelé) - učí a vychovávají podle zásad a metod ŠVP, provádí průběžnou diagnostiku žáků a třídy v daném předmětu, výchovné skupiny, věnují pozornost žákům se SVP, registrují signály o možném problému žáka a hledají příčiny a vhodné formy nápravy, konzultují případné výchovné a vzdělávací problémy s třídním učitelem a s pracovníky poskytující poradenské služby školy, spolupracují s rodiči, vedou jednání s rodiči, žákem
školní asistent (pokud jej škola má) - není spojen s konkrétním žákem, působí v celé škole. Poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování, spočívající např. v pomoci s organizací času, práce a s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytování formativní zpětné vazby žákovi nebo studentovi, podporu při přípravě na školní práci. Tyto činnosti provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte, žáka nebo studenta. Zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou; zprostředkovává rodině informace o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat. Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí. Činnosti v rodině provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte, žáka nebo studenta. Podporuje přípravu žáka na výuku, rozvíjení čtenářských dovedností, práci se strategiemi přípravy na školní práci, podporuje rozvoj nadání dítěte, žáka a studenta v aktivitách nad rámec školní výuky. Pomáhá s organizační podporou pedagogických pracovníků při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Organizační činnosti při zajištění školního stravování pro děti a žáky (komunikace se školní jídelnou a rodiči při organizaci vhodné doby ke stravování apod.), podpora dětí a žáků při manipulaci s pomůckami, při podpoře soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání.
3. Program poradenských služeb ve škole
Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:
a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se SVP,
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c) prevenci školní neúspěšnosti,
d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f) vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
g) na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
k) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
l) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko - psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče).
4. Časová dostupnost služeb poradenských pracovníků školy
Konzultační hodiny poradenských pracovníků pro žáky, rodiče, pedagogické pracovníky jsou po předchozí dohodě během celého pracovního týdne.
Dále v době třídních schůzek tj. 3x ročně v září, listopadu a dubnu a v době konzultačních hodin tj. každý 1. čtvrtek v těchto měsících: říjen, prosinec, leden, březen, červen v době
od 15.00 do 17.00 hod.
5. Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, o kterých se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Poradenští pracovníci školy zejména:
§ zachovávají mlčenlivost o skutečnostech týkajících se osobních údajů žáků a zákonných zástupců žáků,
§ zachovávají mlčenlivost o zdravotním stavu žáků,
§ dbají, aby programy, se kterými pracují při poskytování poradenské služby, byly nainstalovány pouze na určených počítačích, byly přístupné až po přihlášení uživatele ke školní počítačové síti,
§ dbají, aby dokumenty týkající se osobních údajů žáka a zdravotního stavu žáka byly uloženy v uzamykatelné skříni a nebyly volně přístupné.
6. Informovanost o poradenských službách školy
Program poradenských služeb ve škole je veřejně přístupný na webových stránkách školy, u třídních učitelů nebo v ředitelně školy.
7. Účinnost
Kontrolu dodržování tohoto programu poradenských služeb vykonává ředitelka školy.
Tento program nabývá účinnosti dnem 1. 9. 2024 a byl schválen pedagogickou radou
dne 27. 8. 2024.
Mgr. Renata Procházková, ředitelka školy
Přílohy:
Příloha čl. 1 – Plán práce výchovného poradce
Příloha č. 2 – Plán práce školního metodika prevence
Příloha č. 3 - Minimální preventivní program školy na školní rok 2024/2025
Příloha č. 1 Plán práce výchovného poradce
I. KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ
1. pololetí
- rodičům i žákům 5. ročníku poskytnout informace o možnosti studia na víceletých gymnáziích
2. pololetí
- administrativní zpracování přihlášek
- sledování úspěšnosti žáků při přijímacím řízení
II. PÉČE O INTEGROVANÉ ŽÁKY
- spolupráce a komunikace se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- sledovat způsob práce s integrovanými žáky a plnění a vyhodnocování IVP
- aktualizace integrovaných žáků a žáků s podpůrným opatřením č. 1
- sledovat integrované žáky při výuce – hospitace
- společně s třídními učiteli, rodiči a ostatními vyučujícími dohlížet na sestavování IVP
- kontrola plnění a vyhodnocení IVP, které provedou třídní učitelé daného žáka
- koordinace poskytování poradenských služeb žákům se SVP se školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
- shromažďování a evidence doporučení školského poradenského zařízení pro vzdělávání žáka se SVP a jeho zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů
- získání předchozího písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce nezletilého žáka
III. PRŮBĚŽNÉ SLEDOVÁNÍ ŽÁKŮ S VÝCHOVNÝMI A VÝUKOVÝMI OBTÍŽEMI
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC, SVP)
- při výskytu výchovných problémů doporučit rodičům spolupráci s odbornými pracovišti
- pravidelně spolupracovat s rodiči, třídními učiteli a v případě nutnosti řešit vzniklé problémy
- v případě potřeby včas kontaktovat pracovníky školských poradenských zařízení a domluvit
s nimi odbornou konzultaci nebo návštěvu školy
- hospitace v hodinách
IV. PÉČE O NADANÉ A TALENTOVANÉ ŽÁKY
- nadané a talentované žáky v průběhu školního roku zapojovat do soutěží a předmětových olympiád a sledovat jejich umístění, další zaměření a vývoj
- informovat rodiče i žáky o možnosti studia na víceletém gymnáziu
V. Zápis do I. třídy
- organizační příprava zápisu ve spolupráci s učitelkami školy zejména s třídní učitelkou 1.
třídy, která chystá zápis
- průběh zápisu, informace rodičům o možnosti odkladu školní docházky
VI. SPOLUPRÁCE SE ŠKOLNÍM METODIKEM PREVENCE
- v rámci prevence výskytu patologických jevů spolupracovat se školním metodikem prevence, společně se snažit včas odhalovat náznaky a pokusy o jakoukoli formu či náznaky šikany
VII. SPOLUPRÁCE S TŘÍDNÍMI UČITELI A OSTATNÍMI PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v zajišťování podpůrných opatření pro žáky se SVP a nadaných žáků
- pomoc při tvorbě IVP a PLPP podle aktuální potřeby spolupracovat při řešení výukových výchovných problémů žáků a žákovských kolektivů
- podle potřeby spolupracovat při přípravě jednání s rodiči a účastnit se jich
- společně s třídními učiteli jednat s rodiči těch žáků, u kterých se vyskytnou problémy výukové, výchovné nebo častá krátkodobá či dlouhodobá absence
- sledovat začlenění nově příchozích žáků do kolektivu třídy
VIII. SPOLUPRÁCE S RODIČI ČI ZÁKONNÝMI ZÁSTUPCI ŽÁKŮ
- spolupracovat při vytváření a vyhodnocení IVP integrovaných žáků
- spolupracovat s rodiči při řešení problémů jejich dětí jak v době třídních schůzek, tak mimo ně
Příloha č. 2 Plán činnosti školního metodika prevence
I. METODICKÉ A KOORDINAČNÍ ČINNOSTI
- Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímaní kulturní a etnické odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
INFORMAČNÍ ČINNOSTI
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotlivý odborníci).
II. PORADENSKÉ ČINNOSTI
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování: poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (za spolupráce s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žáků školou a specializovanými školskými zařízeními.
METODIK PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ se zaměřuje zejména na:
a) koordinaci preventivního programu školy,
b) prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalizmu, šikaně a dalším projevům rizikového chování žáků školy,
c) metodické vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (dále jen PSPJ),
d) preventivní práci s třídními kolektivy ve spolupráci s třídními učiteli,
e) vyhledávání žáků s rizikem či projevy sociálně nežádoucího chování ve spolupráci s třídními učiteli,
f) spolupracuje s orgány státní správy, které mají v kompetenci problematiku prevence,
g) vytváří dokument o výsledku preventivní práce školy za školní rok,
h) vede databázi spolupracovníků školy pro oblast PSPJ,
i) shromažďování a evidence odborných zpráv a informací o žácích od orgánů státní správy a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů,
j) vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti metodika prevence.
Příloha č. 3 - Minimální preventivní program školy
na školní rok 2024/2025
Základní škola a Mateřská škola Zakřany
1. Úvod
V rámci minimálního preventivního programu poskytujeme žákům vědomosti v dané oblasti, pomáháme předcházet problémům se sociálně patologickými jevy, jako je kouření, pití alkoholu, experimentování s drogami, šikana, rasismus, násilí, nesnášenlivost a kyberšikana. Zaměřujeme se také na prevenci školní neúspěšnosti. Na realizaci tohoto programu se podílejí všichni ped. pracovnice školy. Svými postřehy a situacemi přispívají k vytvoření dalších bodů a postupů při plnění MPP.
2. Cíle prevence
· Vést žáky ke zdravému způsobu života zdravému životnímu stylu
· Vést žáky k odpovědnosti za své chování v rámci třídy i celé školy
· Pomáhat dětem hledat pomoc při řešení problémů
· Vést žáky k rozhodnosti při řešení různých situací
· Tvorba zdravého a estetického prostředí společně s dětmi
· Vytvářet příznivé klima ve třídě
3. Realizace
Výchovně
vzdělávací
působení proti patologickým jevům bude probíhat v rámci projektové
výuky, v Prvouce, v Přírodovědě a dalších vyučovacích předmětech,
kde se mimo jiné budeme zaměřovat na témata:
· Přírodní látky, jejich prospěšnost a škodlivost,
· Léky, vitamíny, zásady užívání, rizika užívání léků bez doporučení lékaře,
· Dovednost odmítat drogy, cigarety a alkohol,
· Chemické prostředky v domácnosti a manipulace s nimi,
· Hodnota zdraví,
· Mezilidské vztahy,
· Řešení problémů, pomoc dospělých,
· Instituce pomáhající při problémech s návykovými látkami,
· Linka důvěry, dětská krizová centra,
· Včasné diagnostikování soc. patologických jevů – šikana, záškoláctví, kouření, drogy, vandalismus.
Konkrétní zapracování okruhů do jednotlivých ročníků a předmětů
1. ročník
Prvouka
Rodina a přátelé
Zdravá výživa
Nemoc, úrazy
První pomoc
Zdravý životní styl
Sebeúcta, sebedůvěra
Dopravní výchova
Pomoc druhým
Tělesná výchova
Překonávání překážek, respekt, tolerance
Hrajeme v duchu fair play
2. ročník
Prvouka
Já a moji kamarádi
Léky
Zdraví a nemoc
Zdravá výživa
Rodina
Čtení
Pomoc druhým
Vztahy mezi dětmi
Vztahy mezi dětmi a dospělými
Tělesná výchova
Hrajeme v duchu fair play
3. ročník
Prvouka
Lidské tělo
Životospráva
Rodina
Režim dne
Zdravý životní styl
Čtení
Sebeúcta, sebedůvěra
Rodina, Lidské rasy
Výtvarná výchova
Zdravá strava
Člověk v pohybu
První pomoc
Tělesná výchova
Překonávání překážek
Hrajeme v duchu fair play
4. ročník
Přírodověda
Naše zdraví a tělo
Vlastivěda
Ochrana životního prostředí
Národnostní menšiny
Tělesná výchova
Překonávání překážek
Hrajeme v duchu fair play
Zdravý životní styl
Čtení
Vztahy ve třídě
Rodina
Lidské rasy
5. ročník
Přírodověda
Lidský organismus
Rodina
Muž a žena
Vlastivěda
Člověk a prostředí
Tělesná výchova
Hrajeme v duchu fair play
Posílení fyzické odolnosti
Odolnost vůči stresu
Čtení
Řešení problémů, vztahy
Odpovědnost za své chování
Lidské rasy
Volnočasové aktivity
Angličtina hrou pro 1. a 2. ročník – Mgr. Jana Saláková
Angličtina hrou pro 3. – 5. ročník – Mgr. Anna Mecerodová
Sluníčko – setkávání dětí předškolního věku – Mgr. Helena Kopáčková
Sportovní kroužek – Ing. Magdalena Krejčíková
Šikulka – Mgr. Helena Přibylová
Jednorázové aktivity
Výukové
programy zaměřeny na zdravý životní styl, prevenci soc. patologických
jevů,
bezpečnost
v silničním provozu, kyberšikana.
Besedy, Výukové programy, Sportovní den, Spaní ve škole.
Klima třídy - zjišťování vztahů mezi dětmi v kolektivu pod vedením třídního učitele nebo
specializovaného pracovníka.
Spolupráce s rodiči
Informace na třídních schůzkách
Informační letáky
Konzultační hodiny – každý první čtvrtek v měsíci
Putování s broučky
Příprava vánočního jarmarku
Společná posezení u táborového ohně
Příprava pohádkové cesty
Pomoc rodičů při zajištění odměn pro děti
4. Strategie uplatňované při aplikaci Minimálního preventivního
programu:
1., 2., 3. ročník
- výchova ke zdravému životnímu stylu
- navozování příznivého klimatu ve škole
- včasné odhalování specifických poruch učení
- spolupráce s rodiči
- základy etické a právní výchovy
- nabídka volnočasových aktivit
4., 5. ročník
- výchova ke zdravému životnímu stylu
- rozvoj etického a právního vědomí, občanských postojů
- správné využití IT a médií
- všestranný rozvoj osobnosti žáka, vyloučení rizik
- důraz na spolupráci s rodiči
- nabídka volnočasových aktivit
MPP je otevřený dokument, který je doplňován o další možnosti a nápady, jak dále podporovat správné klima ve třídách.