Školní
poradenské pracoviště (ŠPP)
Základní
školy a Mateřské školy Zakřany
ŠPP
zajišťuje
specializované pedagogické činnosti na základě novely zákona č. 82/2015
Sb.
(školský zákon), vyhlášky č. 72/ Sb., o poskytování poradenských služeb
ve
školách a školských zařízeních a vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání
žáků
s SVP a žáků nadaných a
mimořádně nadaných.
Školní
poradenské pracoviště tvoří:
Mgr.
Renata Procházková
– ředitelka školy, výchovný poradce
email: zszakrany@zszakrany.cz
Mgr.
Helena Kopáčková –
školní metodik prevence, třídní učitelka 1. ročníku
email: kopackova@zszakrany.cz
Mgr.
Kateřina Malinková –
třídní učitelka 2. a 3. ročníku
email: malinkova@zszakrany.cz
Bc.
Anna
Mecerodová – třídní učitelka 4. a 5. ročníku
email:
mecerodova@zszakrany.cz
Telefon
kancelář:
546 431 468
Konzultační
hodiny poradenských pracovníků pro žáky, rodiče,
pedagogické pracovníky jsou po předchozí dohodě během celého pracovního
týdne.
Dále
v době třídních schůzek tj. 3x ročně v září,
listopadu a dubnu a v době konzultačních hodin tj. každý 1. čtvrtek
v těchto měsících: říjen, prosinec, leden, březen, červen
v době
od
15.00 do 17.00 hod.
Úkoly
ŠPP:
Základní
škola
a Mateřská škola Zakřany, Zakřany 134, 664 84 Zastávka
Program
poradenských
služeb ve škole
Poskytování
poradenských služeb ve škole se řídí zákonem č.
72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských
poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č.
564/2004 Sb.,
§ 16 - § 18 (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou
č. 27/2016
Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků
nadaných.
1.
Školní poradenské služby
Školní
poradenské
služby jsou zajišťovány školním poradenským pracovištěm.
Za
poskytování
školních poradenských služeb odpovídá ředitelka školy, případně jím
pověřený pracovník. Ředitelka školy zodpovídá také za vytvoření programu
poradenských služeb a za vytvoření preventivního programu školy, dále se
podílí
na zajištění výchovného poradenství.
Poradenské
služby
poskytované školou jsou koordinovány se školskými poradenskými
zařízeními v oblasti.
Podmínkou
pro poskytnutí podpůrných opatření 1. stupně je:
a)
Návrh
pedagogického pracovníka.
b)
Podpůrné
opatření 1. stupně představuje minimální úpravu metod, organizace a
hodnocení vzdělávání žáka.
Podmínkou
pro poskytnutí podpůrných opatření 2 až 5 stupně
je:
a)
Spolupráce
poradenského zařízení se zákonným zástupcem nezletilého žáka, se školou
nebo školským zařízením.
b)
Školské
poradenské zařízení vydá zprávu a doporučení.
c)
Školské
poradenské zařízení sdělí doporučení škole.
d)
Škola
získá předchozí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce
nezletilého žáka nebo zletilého žáka nebo studenta.
2.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Podle
obsahu činnosti rozlišujeme:
a)
poradenské pracovníky školy, kteří se podílejí na zajišťování
podpůrných
opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP),
včetně
nadaných žáků poskytující součinnost školským poradenským zařízením a
spolupracující s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků
Výchovný
poradce
se
věnuje problematice kariérového
poradenství a procesu integrace žáků se SVP, včetně integrace nadaných
žáků
(viz. příloha č. 1).
Školní
metodik prevence
pracuje
především
v oblasti prevence rizikového chování žáků (viz. příloha č. 2).
b)
pracovníky,
kteří se podílejí na poradenských službách
třídní
učitelé
–
vytváří vnitřní pravidla třídy, která jsou součástí otevřené a
bezpečné atmosféry a pozitivního sociálního klima ve třídě,
zprostředkovávají
komunikaci s ostatními pedagogy, jsou garanty spolupráce školy s rodiči
žáků
třídy, podílí se na diagnostice při problémech u jednotlivých žáků a
třídního kolektivu,
podle pokynů poradenských pracovníků školy vytváří podmínky pro
integraci žáků
se SVP a nadaných žáků ve třídě, vedou třídnické hodiny s cílem zlepšení
a
upevnění vztahů mezi žáky
další
pedagogičtí
pracovníci školy (učitelé,
vychovatelé) - učí
a vychovávají podle zásad a metod ŠVP, provádí průběžnou diagnostiku
žáků a
třídy v daném předmětu, výchovné skupiny, věnují pozornost žákům se SVP,
registrují signály o možném problému žáka a hledají příčiny a vhodné
formy
nápravy, konzultují případné výchovné a vzdělávací problémy s třídním
učitelem
a s pracovníky poskytující poradenské služby školy, spolupracují s
rodiči,
vedou jednání s rodiči, žákem
školní
asistent
(pokud
jej škola má) -
není spojen s konkrétním žákem, působí v celé škole. Poskytuje základní
nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při
přípravě na vyučování, spočívající např. v pomoci s organizací času,
práce a s
úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytování formativní
zpětné
vazby žákovi nebo studentovi, podporu při přípravě na školní práci. Tyto
činnosti provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo
zákonných
zástupců dítěte, žáka nebo studenta. Zprostředkovává komunikaci s
komunitou,
rodinou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění
pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a
zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou; zprostředkovává
rodině
informace o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat.
Pomáhá
v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z
odlišných
životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí. Činnosti v
rodině
provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných
zástupců
dítěte, žáka nebo studenta. Podporuje přípravu žáka na výuku, rozvíjení
čtenářských dovedností, práci se strategiemi přípravy na školní práci,
podporuje rozvoj nadání dítěte, žáka a studenta v aktivitách nad rámec
školní
výuky. Pomáhá s organizační podporou pedagogických pracovníků při práci
s žáky
se speciálními vzdělávacími potřebami. Organizační činnosti při
zajištění
školního stravování pro děti a žáky (komunikace se školní jídelnou a
rodiči při
organizaci vhodné doby ke stravování apod.), podpora dětí a žáků při
manipulaci
s pomůckami, při podpoře soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání.
3.
Program
poradenských služeb ve škole
Ve
škole jsou
zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím
potřebám žáků školy zaměřené zejména na:
a)
poskytování
podpůrných opatření pro žáky se SVP,
b)
sledování
a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c)
prevenci
školní neúspěšnosti,
d)
kariérové
poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k
vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e)
podporu
vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního
prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f)
vzdělávání
žáků nadaných a mimořádně nadaných,
g)
na
průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími
obtížemi a
vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a
jiných
odlišností ve škole a školském zařízení,
h)
včasnou
intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních
kolektivů,
i)
předcházení
všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a
diskriminace,
j)
průběžné
vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
k)
spolupráci
a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
l)
spolupráci školy při
poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními
(pedagogicko - psychologické poradny, speciálně pedagogická centra,
střediska
výchovné péče).
4.
Časová
dostupnost služeb poradenských pracovníků školy
Konzultační
hodiny poradenských pracovníků pro žáky, rodiče,
pedagogické pracovníky jsou po předchozí dohodě během celého pracovního
týdne.
Dále
v době třídních schůzek tj. 3x ročně v září,
listopadu a dubnu a v době konzultačních hodin tj. každý 1. čtvrtek
v těchto měsících: říjen, prosinec, leden, březen, červen
v době
od
15.00 do 17.00 hod.
5.
Práce s
informacemi a důvěrnými daty
Informace
a důvěrná data o žácích
a jejich rodičích, o kterých se poradenští pracovníci dozvědí v
souvislosti s
výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem
č.
101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve
znění
pozdějších předpisů.
Poradenští pracovníci školy zejména:
§ achovávají mlčenlivost o skutečnostech týkajících se osobních údajů žáků a zákonných zástupců žáků,
§ achovávají mlčenlivost o zdravotním stavu žáků,
§ dbají, aby programy, se kterými pracují při poskytování poradenské služby, byly nainstalovány pouze na určených počítačích, byly přístupné až po přihlášení uživatele ke školní počítačové síti,
§ dbají, aby dokumenty týkající se osobních údajů žáka a zdravotního stavu žáka byly uloženy v uzamykatelné skříni a nebyly volně přístupné.
6.
Informovanost
o poradenských službách školy
Program
poradenských služeb ve
škole je veřejně přístupný na webových stránkách školy, u třídních
učitelů nebo
v ředitelně školy.
7.
Účinnost
Kontrolu
dodržování tohoto
programu poradenských služeb vykonává ředitelka školy.
Tento
program nabývá účinnosti
dnem 1. 9. 2023 a byl schválen pedagogickou radou
dne
30. 8. 2023.
Mgr.
Renata
Procházková, ředitelka školy
Přílohy:
Příloha
čl. 1 – Plán práce výchovného poradce
Příloha
č. 2 – Plán práce školního metodika prevence
Příloha
č. 3 - Minimální
preventivní program školy na školní rok 2023/2024
Příloha
č.
1 Plán
práce
výchovného poradce
I.
KARIÉROVÉ
PORADENSTVÍ
1.
pololetí
-
rodičům i žákům 5.
ročníku poskytnout informace o možnosti studia na víceletých gymnáziích
2.
pololetí
-
administrativní
zpracování přihlášek, výdej zápisových lístků
-
sledování
úspěšnosti žáků při přijímacím řízení
II.
PÉČE O
INTEGROVANÉ ŽÁKY
-
spolupráce a
komunikace se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování
podpůrných
opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních
činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
-
sledovat způsob
práce s integrovanými žáky a plnění a vyhodnocování IVP
-
aktualizace
integrovaných žáků a žáků s podpůrným opatřením č. 1
-
sledovat integrované žáky při
výuce – hospitace
-
společně s třídními učiteli,
rodiči a ostatními vyučujícími dohlížet na sestavování IVP
-
kontrola plnění a vyhodnocení
IVP, které provedou třídní učitelé daného žáka
-
koordinace poskytování
poradenských služeb žákům se SVP se školskými poradenskými zařízeními a
koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
-
shromažďování
a
evidence doporučení školského poradenského zařízení pro vzdělávání žáka
se
SVP a jeho zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních
údajů
-
získání předchozího písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce
nezletilého žáka
III.
PRŮBĚŽNÉ SLEDOVÁNÍ ŽÁKŮ S
VÝCHOVNÝMI A VÝUKOVÝMI OBTÍŽEMI
-
spolupráce se školskými
poradenskými zařízeními (PPP, SPC, SVP)
-
při výskytu výchovných problémů
doporučit rodičům spolupráci s odbornými pracovišti
-
pravidelně spolupracovat s
rodiči, třídními učiteli a v případě nutnosti řešit vzniklé problémy
-
v případě potřeby včas
kontaktovat pracovníky školských poradenských zařízení a domluvit
s nimi odbornou konzultaci nebo návštěvu školy
-
hospitace v hodinách
IV.
PÉČE O NADANÉ A TALENTOVANÉ
ŽÁKY
-
nadané a talentované žáky v
průběhu školního roku zapojovat do soutěží a předmětových olympiád a
sledovat
jejich umístění, další zaměření a vývoj
-
informovat rodiče i žáky o
možnosti studia na víceletém gymnáziu
V.
Zápis do I. třídy
-
organizační příprava zápisu ve
spolupráci s učitelkami školy zejména s třídní učitelkou 1.
třídy, která chystá zápis
-
průběh zápisu, informace
rodičům o možnosti odkladu školní docházky
VI.
SPOLUPRÁCE SE ŠKOLNÍM
METODIKEM PREVENCE
-
v rámci prevence výskytu
patologických jevů spolupracovat se školním metodikem prevence, společně
se
snažit včas odhalovat náznaky a pokusy o jakoukoli formu či náznaky
šikany
VII.
SPOLUPRÁCE S TŘÍDNÍMI
UČITELI A OSTATNÍMI PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY
-
metodická pomoc pedagogickým
pracovníkům školy v zajišťování podpůrných opatření pro žáky se SVP a
nadaných
žáků
-
pomoc při tvorbě IVP a PLPP
podle aktuální potřeby spolupracovat při řešení výukových výchovných
problémů
žáků a žákovských kolektivů
-
podle potřeby spolupracovat při
přípravě jednání s rodiči a účastnit se jich
-
společně s třídními učiteli
jednat s rodiči těch žáků, u kterých se vyskytnou problémy výukové,
výchovné
nebo častá krátkodobá či dlouhodobá absence
-
sledovat začlenění nově
příchozích žáků do kolektivu třídy
VIII.
SPOLUPRÁCE S RODIČI ČI
ZÁKONNÝMI ZÁSTUPCI ŽÁKŮ
-
spolupracovat při vytváření a
vyhodnocení IVP integrovaných žáků
-
spolupracovat s rodiči při
řešení problémů jejich dětí jak v době třídních schůzek, tak mimo ně
Příloha
č. 2
Plán činnosti školního metodika prevence
I.
METODICKÉ A KOORDINAČNÍ
ČINNOSTI
-
Koordinace tvorby a kontrola
realizace preventivního programu školy.
-
Koordinace a participace na
realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí,
násilí,
vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a
kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších
sociálně
patologických jevů.
-
Metodické vedení činnosti
pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických
jevů
(vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními
kolektivy apod.).
-
Koordinace vzdělávání pedagogických
pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
-
Koordinace přípravy a realizace
aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího
procesu
a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je
prevence
rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímaní
kulturní a
etnické odlišnosti.
-
Koordinace spolupráce školy s
orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku
prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit
v
poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými,
preventivními,
krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti
prevence
sociálně patologických jevů.
-
Kontaktování odpovídajícího
odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v
případě
akutního výskytu sociálně patologických jevů.
-
Shromažďování odborných zpráv a
informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských
zařízení v
rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o
ochraně
osobních údajů.
-
Vedení písemných záznamů
umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence,
navržená a realizovaná opatření.
INFORMAČNÍ
ČINNOSTI
-
Zajišťování a předávání
odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o
nabídkách
programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence
pedagogickým pracovníkům školy.
-
Prezentace výsledků preventivní
práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
-
Vedení a průběžné aktualizování
databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně
patologických jevů
(orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny,
zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní
organizace
působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení,
instituce i jednotlivý odborníci).
II.
PORADENSKÉ ČINNOSTI
-
Vyhledávání a orientační
šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování:
poskytování
poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně
zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (za spolupráce s
třídními
učiteli).
-
Spolupráce s třídními učiteli
při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně
patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování
úrovně
rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně
patologických jevů
ve škole.
-
Příprava podmínek pro integraci
žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování
poradenských a preventivních služeb těmto žáků školou a specializovanými
školskými zařízeními.
METODIK
PREVENCE RIZIKOVÉHO
CHOVÁNÍ se zaměřuje zejména na:
a)
koordinaci
preventivního programu školy,
b)
prevenci
záškoláctví, závislostí, násilí, vandalizmu, šikaně a dalším projevům
rizikového chování žáků školy,
c)
metodické
vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence sociálně
patologických jevů (dále jen PSPJ),
d)
preventivní
práci s třídními kolektivy ve spolupráci s třídními učiteli,
e)
vyhledávání
žáků s rizikem či projevy sociálně nežádoucího chování ve
spolupráci s třídními učiteli,
f)
spolupracuje
s orgány státní správy, které mají v kompetenci problematiku
prevence,
g)
vytváří
dokument o výsledku preventivní práce školy za školní rok,
h)
vede
databázi spolupracovníků školy pro oblast PSPJ,
i)
shromažďování
a evidence odborných zpráv a informací o žácích od orgánů státní
správy a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů,
j)
vedení písemných záznamů
umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti metodika prevence.
Příloha č. 3 -
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
Školní rok 2023/2024
Základní škola a Mateřská škola Zakřany
1. Úvod
V rámci minimálního preventivního programu vedeme děti ke zvládání běžných životních situací, poskytujeme jim poznatky a vědomosti v dané oblasti, pomáháme předcházet problémům se sociálně patologickými jevy, jako je kouření, pití alkoholu, experimentování s drogami, šikana, rasismus, násilí, nesnášenlivost
a kyberšikana. Zaměřujeme se také na prevenci školní neúspěšnosti. Na realizaci tohoto programu se podílejí všechny pedagogické pracovnice školy. Svými postřehy a situacemi přispívají k tvorbě dalších bodů a postupů při plnění MPP.
2. Dlouhodobé
cíle
· Vést děti ke zdravému způsobu života zdravému životnímu stylu,
· vést děti k odpovědnosti za své chování v rámci třídy i celé školy,
· rozvíjet komunikační dovednosti,
· pomáhat dětem hledat pomoc při řešení problémů,
· vést žáky k rozhodnosti při řešení různých situací,
· tvořit zdravé a estetické prostředí společně s dětmi,
· vytvářet příznivé klima ve třídě.
Krátkodobé
cíle
· Společně vytvořit pravidla třídy na začátku školního roku,
· zmapovat klima třídy pomocí emočních karet a her,
· vytvořit základy spolupráce v novém třídním kolektivu,
· seznámit děti se školním řádem a dbát na jeho dodržování,
· zajistit volnočasové aktivity pro děti.
3. Realizace
V případě potřeby se mohou
děti okamžitě obracet na třídní učitele. Výchovně vzdělávací působení proti
patologickým jevům bude probíhat v rámci projektové výuky, v Prvouce,
v Přírodovědě i dalších vyučovacích předmětech.
Dále v preventivních programech realizovaných jinými organizacemi a
přednáškách.
Zaměřovat se budeme na témata:
· Hodnota zdraví,
· mezilidské vztahy,
· řešení problémů, pomoc dospělých,
· přírodní látky, jejich prospěšnost a škodlivost,
· léky, vitamíny, zásady užívání, rizika užívání léků bez doporučení lékaře,
· dovednost odmítat drogy, cigarety a alkohol,
· chemické prostředky v domácnosti a manipulace s nimi,
· linka důvěry, dětská krizová centra,
· včasné diagnostikování soc. patologických jevů – šikana, záškoláctví, kouření, drogy, vandalismus.
Konkrétní zapracování
okruhů do jednotlivých ročníků a předmětů
1. ročník
Prvouka
Rodina a přátelé
Zdravá výživa
Nemoc, úrazy
První pomoc
Zdravý životní styl
Sebeúcta, sebedůvěra
Dopravní výchova
Pomoc druhým
Tělesná výchova
Překonávání překážek, respekt, tolerance
Hrajeme v duchu fair play
2. ročník
Prvouka
Já a moji kamarádi
Léky
Zdraví a nemoc
Zdravá výživa
Rodina
Čtení
Pomoc druhým
Vztahy mezi dětmi
Vztahy mezi dětmi a dospělými
Tělesná výchova
Hrajeme v duchu fair play
3. ročník
Prvouka
Lidské tělo
Životospráva
Rodina
Režim dne
Zdravý životní styl
Čtení
Sebeúcta, sebedůvěra
Rodina, Lidské rasy
Výtvarná výchova
Zdravá strava
Člověk v pohybu
První pomoc
Tělesná výchova
Překonávání překážek
Hrajeme v duchu fair play
4. ročník
Přírodověda
Naše zdraví a tělo
Vlastivěda
Ochrana životního prostředí
Národnostní menšiny
Tělesná
výchova
Překonávání překážek
Hrajeme v duchu fair play
Zdravý životní styl
Čtení
Vztahy ve třídě
Rodina
Lidské rasy
5. ročník
Přírodověda
Lidský organismus
Rodina
Muž a žena
Vlastivěda
Člověk a
prostředí
Tělesná výchova
Hrajeme v duchu fair play
Posílení fyzické odolnosti
Odolnost vůči stresu
Čtení
Řešení problémů, vztahy
Odpovědnost za své chování
Lidské rasy
Volnočasové aktivity
Angličtina hrou pro 1. a 2. ročník – Mgr. Miriam Báčová
Angličtina hrou pro 3. až 5. ročník – Mgr. Miriam Báčová
Hudebně – pohybový kroužek – Mgr. Helena Kopáčková
Sluníčko – setkávání dětí předškolního věku – Mgr. Helena Kopáčková
Sportovní kroužek – Ing. Magdalena Krejčíková
Šikulka – Mgr. Helena Oswaldová
Jednorázové aktivity
Výukové programy
zaměřeny na zdravý životní styl, prevenci soc. patologických jevů,
bezpečnost v silničním
provozu, kyberšikanu.
Besedy, Den otevřených dveří, Sportovní den, Škola v přírodě, spaní ve škole.
Klima třídy - zjišťování vztahů mezi dětmi v kolektivu pod vedením třídního učitele nebo
specializovaného pracovníka.
Sebehodnocení
dětí pomocí technik Semafor, Měřák, hodnotící květinky v učebnicích,
emoční karty.
Spolupráce
s rodiči
Informace na třídních schůzkách.
Informační letáky.
Konzultační hodiny – každý první čtvrtek v měsíci.
Putování s broučky.
Příprava vánočního jarmarku.
Společná posezení u táborového ohně.
Příprava pohádkového lesa, cesty.
Pomoc rodičů při zajištění odměn pro děti na škole v přírodě.
4.
Strategie
uplatňované při aplikaci Minimálního preventivního
programu:
1., 2., 3.
ročník
· Výchova ke zdravému životnímu stylu – ochutnávky ovoce a zeleniny, mléko do škol,
· navozování příznivého klimatu ve škole,
· včasné odhalování specifických poruch učení,
· spolupráce s rodiči,
· základy etické výchovy v hodinách a komunitních kruzích,
· nabídka volnočasových aktivit.
4., 5.
ročník
· Výchova ke zdravému životnímu stylu - ochutnávky ovoce a zeleniny, mléko do škol,
· rozvoj etického a právního vědomí, občanských postojů v hodinách a komunitních kruzích,
· správné využití IT a médií,
· všestranný rozvoj osobnosti žáka,
· důraz na spolupráci s rodiči,
· nabídka volnočasových aktivit.
MPP je otevřený dokument, který je doplňován o další možnosti a nápady, jak dále podporovat správné klima ve třídách, rozvíjet emoční inteligenci, posilovat odolnost vůči stresu i zátěžovým situacím a celkově podporovat příznivé klima v celé škole.
Vypracovala: Mgr. Helena Kopáčková a kolektiv pedagogických pracovnic